Zgłaszanie naruszeń przez sygnalistów
Bank Spółdzielczy w Biłgoraju, jako instytucja zaufania publicznego przykłada szczególną wagę do zapewnienia przestrzegania w Banku prawa, procedur wewnętrznych oraz obwiązujących standardów etycznych, zapewniających legalność i rzetelność działania Banku.
Działanie sygnalistów ma charakter działania etycznego, ukierunkowanego „ku dobru”
i jest wyrazem odpowiedzialności i dbałości o przestrzeganie prawa, dobro społeczne oraz wartości Banku, w tym legalne, etyczne, zgodne z wszelkimi zasadami funkcjonowanie Banku.
Bank wprowadził „Procedurę anonimowego zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych”
Sygnalista to osoba fizyczna, która zgłasza informacje na temat rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń prawa, procedur i standardów etycznych, w tym przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
- pracownik lub były pracownik;
- pracownik tymczasowy;
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca;
- prokurent;
- członek Banku;
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- stażysta;
- wolontariusz;
- praktykant;
- osoba dokonująca zgłoszenia w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Banku lub na rzecz Banku lub już po ich ustaniu.
Sygnalista może dokonać zgłoszenia za pomocą specjalnego, niezależnego
i autonomicznego kanału komunikacji zapewnianego przez Bank.
Kanał komunikacji zapewnia odpowiednie:
- środki i procedury komunikacji, które zapewniają poufność sygnaliście, także pomocnikom sygnalisty;
- ochronę danych osobowych sygnalisty, a także pomocników sygnalisty oraz osób powiązanych z sygnalistą;
- ochronę danych osobowych innych osób, w tym osób posądzanych o naruszenie,
a także osób udzielających wyjaśnień w toku działań następczych.
Sygnalista może dokonywać zgłoszeń:
- elektronicznie, kierowanych z prywatnego, dedykowanego adresu e-mail na adres
- pisemnie, w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne” adresowanej do Prezesa Zarządu z dodaniem dopisku „do rąk własnych”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, adresowanej Rada Nadzorcza Banku Spółdzielczego w Biłgoraju, z dopiskiem „do rąk własnych”.
Zgłoszenia powinny zawierać:
- informacje na temat osoby, której dotyczy zgłoszenie (tzn. osoby naruszającej lub podejrzewanej o dokonanie naruszenia);
- informacje o miejscu (np. placówka Banku) oraz czasie w jakim występowało naruszenie;
- dane innych osób które mają lub mogą mieć związek ze zgłoszeniem, np. mogących udzielić wyjaśnień;
- wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, umożliwiające wyjaśnienie zgłoszenia;
- dane sygnalisty, o ile nie jest to zgłoszenie anonimowe;
- na życzenie sygnalisty - adres do kontaktu, np. prywatny, anonimowy adres e-mail lub adres pocztowy do sygnalisty, na jaki będzie kierowana informacja zwrotna.
Przy składaniu zgłoszenia rekomenduje się podanie adresu do kontaktu (np. adresu korespondencyjnego lub adresu e-mail). Brak jego przekazania uniemożliwi przekazanie sygnaliście potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.
Bank zapewnia sygnalistom, a także pomocnikom sygnalisty, jak również osobom powiązanym z sygnalistą ochronę przed podejmowaniem wobec nich działań odwetowych, w tym o charakterze represyjnym lub wpływających na pogorszenie ich sytuacji prawnej lub faktycznej, lub polegających na kierowaniu gróźb.
Sygnalista ma prawo dokonania zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich albo odpowiednich organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej. Zgłoszenia mogą być dokonywane w sposób podany na stronach internetowych odpowiednich instytucji.
Klauzula informacyjna sygnalisty - pobierz